2. Verkeer en Vervoer
Inleiding
Bekijk hier een overzicht van alle taken die onder dit programma vallen.
Hieronder volgen, per taakveld, alleen de beleidsspeerpunten. Indien onder een taakveld geen beleidsspeerpunt staat, worden uiteraard wel de reguliere werkzaamheden binnen dit taakveld uitgevoerd.
2. Verkeer en Vervoer
Financiële samenvatting
2. Verkeer en Vervoer
Indicatoren
Aandeel in het totaal
€ 8.371 5%
€ -883 0%
Taakvelden
Taakveld Verkeer en Vervoer
Rekening
2015Begroting
2016Begroting
2017Begroting
2018Begroting
2019Begroting
2020Lasten
10.426
17.665
8.111
8.568
9.331
9.464
Baten
-1.125
-826
-826
-826
-826
-826
Saldo van lasten en baten
9.301
16.839
7.285
7.742
8.505
8.638
Bedragen x € 1.000,-
De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. Activiteit Planning Stompwijkseweg reconstrueren 2017 Aanleg 1e fase Verbindingsweg starten 2017 Q1 Dr. van Noortstraat herinrichten 2017 Aanleg 2e fase Verbindingsweg starten 2017 Q2 De uitvoering van het Verkeers- en vervoerplan is gericht op het optimaliseren van de duurzame bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in de regio. Fietsvoorzieningen hebben daarin een belangrijke plek. Activiteit Planning Aanpak Sportpark Duivesteijn uitvoeren 2017 Velostrada Appelgaarde - Populierendreef aanleggen 2017-2018 Bewegwijzering verbeteren / fietsnetwerk promoten 2017 Q3 De gemeente wil de leefbaarheid en bereikbaarheid van Leidschendam Centrum verbeteren. De gemeente neemt daarom maatregelen om verkeer zoveel mogelijk naar de N14 te leiden en het gebruik van de Vlietbruggen te ontmoedigen. Activiteit Planning Bereikbaarheidsmaatregelen rond de Sluisbrug uitvoeren 2017 Met het plaatsen van een elektrische laadinfrastructuur, bevorderen van het bezit en gebruik van elektrische voertuigen draagt Leidschendam-Voorburg bij aan duurzaam energiegebruik. Activiteit Planning Uitbreiding e-laadnetwerk faciliteren 2017 In 2017 hebben de verbetering van (regionale) fietsverbindingen en verkeersveiligheid voor fietsers extra aandacht van de gemeente. Bij de Kadernota is het extra budget hiervoor geregeld. Activiteit Planning Extra maatregelen verkeersveiligheid op schoolroutes uitvoeren 2017-2018 Regionale sterfietsroute aanleggen 2017-2018 Fietspaden asfalteren 2017 e.v. Vanaf 2017 wordt de onkruidbestrijding minder milieubelastend uitgevoerd, zoals vastgelegd in wetgeving. Bij de Kadernota is het extra budget hiervoor geregeld. Activiteit Planning Onkruid op verharding gifvrij bestrijden 2017 In de MRDH werken 23 gemeenten samen aan het versterken van het economisch vestigingsklimaat in de regio. Daarnaast is de MRDH gericht op (internationale) bereikbaarheid, transitie naar duurzaamheid en attractiviteit van de regio. In 2017 staat de toekomst van de inwonerbijdrage voor het Mobiliteitsfonds Haaglanden op de agenda. Belangrijk onderwerp in het werkprogramma is de inbreng in de planstudies voor N3.4 en A4-passage. Taakveld Parkeren
Rekening
2015Begroting
2016Begroting
2017Begroting
2018Begroting
2019Begroting
2020Lasten
323
204
225
226
226
226
Baten
-158
-41
-45
-45
-45
-45
Saldo van lasten en baten
165
163
180
180
180
180
Bedragen x € 1.000,-
De uitvoering van het Verkeers- en vervoerplan is gericht op het optimaliseren van de duurzame bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in de regio. Fietsvoorzieningen hebben daarin een belangrijke plek. Activiteit Planning Fietsenstallingen station 't Loo opleveren 2017 Q4 Taakveld Recreatieve havens
Rekening
2015Begroting
2016Begroting
2017Begroting
2018Begroting
2019Begroting
2020Lasten
53
2
2
2
2
2
Baten
-46
-11
-11
-11
-11
-11
Saldo van lasten en baten
7
-9
-9
-9
-9
-9
Bedragen x € 1.000,-
Activiteit Planning Aanlegsteiger Forum Hadriani realiseren 2017 Taakveld Openbaar vervoer
Rekening
2015Begroting
2016Begroting
2017Begroting
2018Begroting
2019Begroting
2020Lasten
32
33
33
33
33
33
Baten
-56
0
0
0
0
0
Saldo van lasten en baten
-24
33
33
33
33
33
Bedragen x € 1.000,-
In de MRDH werken 23 gemeenten samen aan het versterken van het economisch vestigingsklimaat in de regio. Daarnaast is de MRDH gericht op (internationale) bereikbaarheid, transitie naar duurzaamheid en attractiviteit van de regio. Naast verkenningen om de internationale verbindingen te verbeteren bekijkt de MRDH in 2017 ook de samenhang van de OV-diensten met gemeentelijk doelgroepenvervoer.