Lokale Heffingen
Algemeen
De uitgangspunten van het beleid voor de heffing van gemeentelijke belastingen en tarieven zijn vastgelegd in het collegeakkoord 2015-2019 “Ondernemend, sociaal, duurzaam en dichtbij” en in de nota Lokale heffingen.
Onderwerpen
- Lokale Heffingen- Beleidsuitgangspunten- De uitgangspunten van het beleid zijn: - Volgens het coalitieakkoord wordt er gestreefd naar gemiddeld gelijkblijvende lasten voor inwoners en bedrijven, met behoud van voorzieningen, waarbij de inkomsten en uitgaven van de gemeente jaarlijks kritisch worden bezien.
- Er wordt gestreefd naar een lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief van andere gemeenten in de regio Haaglanden.
- Er wordt gestreefd naar kostendekkende heffingen en leges.
 - De uitgangspunten zijn bedoeld om de lasten voor burgers en bedrijven te beheersen en een evenwichtig belastingbeleid te voeren. De woonlastenberekening geeft een goed inzicht in de veranderingen van de belangrijkste gemeentelijke heffingen en de consequenties ervan voor de burger. Deze berekening volgt aan het einde van deze paragraaf. 
- Lokale Heffingen- Gemeentelijke belastinggebied- De gemeentelijke belastingen omvatten de onroerende-zaakbelastingen, de hondenbelasting, de precariobelasting de reclamebelasting en de toeristenbelasting. - Onroerende-zaakbelastingen (OZB) 
 In geld gemeten is de onroerende-zaakbelasting de belangrijkste belasting. Voor woningen en niet-woningen betalen alleen de eigenaren OZB. Sinds 2016 betalen de gebruikers van niet-woningen (winkels, kantoren, e.d.) geen OZB meer. De opbrengstraming van de onroerende-zaakbelasting (OZB) is in de gemeentebegroting 2017 gebaseerd op de waarde van de onroerende zaken en de verwachte minder- en meeropbrengsten van respectievelijk sloop en nieuwbouw van woningen en niet-woningen. Voor de berekening van de tarieven voor 2017 wordt uitgegaan van de WOZ-waarde per 1 januari 2016.- De herwaardering van alle onroerende zaken met waardepeildatum 1-1-2016 is bijna gereed voor het volgende tijdvak ingaande 1-1-2017. De prognoses van augustus 2016 duiden op een gemiddelde waardestijging, respectievelijk waardedaling van de waarden: - voor woningen met 5,0 %
- voor niet-woningen met - 3,5 %
 - In tabel 1 zijn de OZB-tarieven voor 2016 opgenomen en de nieuwe tarieven 2017 (als percentage van de WOZ-waarde). - Tabel 1 - Tarief L-V 2016 in % - Tarief L-V 2017 in % - 1. Woningen: - a. eigenaren - 0,09424 - 0,09042 - 2. Niet-woningen: - a. eigenaren - 0,30203 - 0,31573 - b. gebruikers - 0 - 0 - De stijging/daling van de tarieven wordt grotendeels gecorrigeerd door (gemiddeld) lagere/hogere waarden voor de onroerende zaken. 
- Lokale Heffingen- Gemeentelijke heffingen- De gemeentelijke heffingen betreffen de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de begraafrechten, de marktgelden en de leges. Dit zijn inkomsten als gevolg van door de gemeente geleverde diensten en producten. 
- Lokale Heffingen- Nieuwe begrotingsvoorschriften en kostenonderbouwing heffingen- Met ingang van 1 januari 2017 worden de begrotingsvoorschriften in het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV) aangepast. De wijziging heeft ook invloed op de kostenonderbouwing van gemeentelijke heffingen. De gemeenteraad moet voor het belastingjaar 2017 besluiten welk bedrag aan overhead kan worden meegenomen. De beslissing van de raad wordt opgenomen in de Paragraaf lokale heffingen waarin een overzicht van de raming van baten en lasten voor de heffingen is vermeld. 
- Lokale Heffingen- Overzicht van de kostendekkendheid van de heffingen en leges Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing- Omschrijving - 2017 - Kosten taakveld T73 Afval, incl. (omslag)rente - 9.183 - Kosten taakveld T21 Verkeer en vervoer, incl. (omslag)rente - 505 - Inkomsten taakveld T73 Afval, excl. heffingen - -459 - Netto kosten taakveld - € 9.229 - Toe te rekenen kosten: - Overhead, incl. (omslag)rente - 274 - BTW - 1.733 - Totale kosten - 11.236 - Opbrengst heffingen - -11.234 - Dekkingspercentage - 99.98% - Bedrag x € 1.000 
- Lokale Heffingen- Toelichting kostendekkendheid afvalstoffenheffing- De kosten voor de gemeentelijke taak 'inzamelen huishoudelijk Afval' worden gefinancierd vanuit de gemeentelijke afvalstoffenheffing. 
 Bij de bepaling van de hoogte van de afvalstoffenheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:- Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T73 Afval (bijdrage gemeenschappelijke regeling Avalex, beheer- en onderhoud pand Avalex, kwijtschelding) worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud veegmachines) worden voor 35% meegenomen in het tarief .
- De direct te relateren inkomsten op Taakveld T73 Afval (Huuropbrengst pand Avalex en Nedvang vergoeding verpakkingsmaterialen) worden voor 100% meegenomen in het tarief
- Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T73 Afval en voor 35% aan Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud van de veegmachines) wordt een overheadopslag meegenomen van € 43,97 per persoon, per uur.
- De BTW op de directe kosten (excl. kapitaallasten) wordt meegenomen in de afvalstoffenheffing.
- De gehanteerde omslagrente is 1,35%
 - Onderbouwing van de stijging van het tarief 2017 met 2% t.o.v. het tarief 2016.
- Conform raadsvoorstel en -besluit 'Uitvoering gezamenlijk afvalbeleid' worden de uitvoerings- en transitiekosten als gevolg van het invoeren van 'Omgekeerd Inzamelen' meegenomen in het tarief.
- In afwachting van de nieuwe afrekensystematiek wordt bij de begroting 2017 uitgegaan van een fixed fee bijdrage aan Avalex.
 
- Lokale Heffingen- Kostendekkendheid Rioolheffing- Omschrijving - 2017 - Kosten taakveld T72 Riolering, incl. (omslag)rente - 3.437 - Kosten taakveld T21 Verkeer en vervoer, incl. (omslag)rente - 724 - Inkomsten taakveld T72 Riolering, excl. heffingen - -6 - Netto kosten taakveld - 4.155 - Toe te rekenen kosten: - Overhead, incl. (omslag)rente - 582 - BTW - - - Totale kosten - 4.738 - Opbrengst heffingen - -4.829 - Dekkingspercentage - 101.92% - Bedrag x € 1.000 
- Lokale Heffingen- Toelichting kostendekkendheid rioolheffing- De kosten voor de gemeentelijke watertaken worden gefinancierd vanuit de gemeentelijke rioolheffing. - Bij de bepaling van de hoogte van de rioolheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd: - Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.
- Eerste aanleg van riolering wordt gedekt vanuit de grondexploitatie.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T72 Riolering worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud veegmachines) worden voor 35% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren inkomsten op Taakveld T72 Riolering (Huuropbrengst) worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T72 Riolering en voor 35% aan Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud van de veegmachines) wordt een overheadopslag meegenomen van € 43,97 per persoon, per uur.
- De BTW op de directe kosten wordt niet meegenomen in de rioolheffing.
- De gehanteerde omslagrente is 1,35%.
- Het jaarlijkse resultaat wordt in een afzonderlijke bestemmingsreserve Riolering gestort of daaraan onttrokken.
 
- Lokale Heffingen- Kostendekkendheid Lijkbezorgingsrechten- Omschrijving - 2017 - Kosten taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria, incl. (omslag) rente - 867 - Inkomsten taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria excl. heffingen - -133 - Netto kosten taakveld - 734 - Toe te rekenen kosten: - Overhead, incl. (omslag)rente - 207 - BTW - - - Totale kosten - 941 - Opbrengst heffingen - -941 - Dekkingspercentage - 100 % - Bedrag x € 1.000 
- Lokale Heffingen- Toelichting kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten- De kosten voor de gemeentelijke taak 'begraafplaatsen en crematoria' worden gefinancierd vanuit de gemeentelijke begraaftarieven. - Bij de bepaling van de hoogte van de begraaftarieven zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd: - Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- De direct te relateren inkomsten op Taakveld T75 (onttrekking uit de voorziening afkoopsommen grafonderhoud) worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria wordt een overheadopslag meegenomen van € 43,97 per persoon, per uur.
- De BTW op de directe kosten (excl. kapitaallasten) wordt meegenomen in de begraaftarieven.
- De gehanteerde omslagrente is 1,35%.
- De begraaftarieven zijn t.o.v. de begraaftarieven 2016 niet gestegen.
 
- Lokale Heffingen- Kostendekkende leges- Omschrijving - 2017 - Kosten legesverordening, taakvelden T02,T21, T83 - 2.554 - Netto kosten taakveld - 2.554 - Toe te rekenen kosten: - Overhead, incl. (omslag)rente - 1.036 - BTW - 0 - Totale kosten - 3.590 - Opbrengst heffingen - 2.653 - Dekkingspercentage - 74% - Bedrag x € 1.000 (conform de P & C producten) 
- Lokale Heffingen- Tabel: kostendekkende leges per hoofdstuk- Titel - Hoofdstuk - Netto kosten (taakveld) - Overhead (incl. omslagrente) - BTW - Totale kosten - Opbrengst-heffingen - Dekking - T1-1 - Burgerlijke stand - 123.015 - 40.174 - - - 163.189 - -163.394 - -100% - T1-2 - Reisdocumenten - 817.422 - 116.726 - - - 934.147 - -851.352 - -91% - T1-3 - Rijbewijzen - 263.086 - 62.404 - - - 325.491 - -283.500 - -87% - T1-4 - Verstrekkingen BRP - 64.986 - 64.986 - - - 129.972 - -107.205 - -82% - T1-5 - Huisvestingswet 2014 - 34.232 - 1.151 - - - 35.383 - -19.841 - -56% - T1-6 - Leegstandswet - 628 - 205 - - - 834 - -505 - -61% - T1-7 - Verkeer en vervoer - 190.806 - 62.313 - - - 253.119 - -192.383 - -76% - T1-8 - Diversen - 4.825 - 1.576 - - - 6.400 - - - 0% - Subtotaal titel 1 - 1.848.534 - -1.618.180 - -88% - T2-1 - Begripsomschrijvingen - - - - - - - - - - - - - T2-2 - Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag - 72.800 - 66.883 - - - 139.683 - -2.679 - -2% - T2-3 - Omgevingsvergunning - 667.303 - 416.161 - - - 1.083.464 - -977.430 - -90% - T2-4 - Vermindering - - - - - - - - - - - - - T2-5 - Teruggaaf en restitutie - - - - - - - - - - - - - T2-6 - Intrekking omgevingsvergunning - - - - - - - - - - - - - T2-7 - Wijziging omgevingsvergunning n.a.v. wijziging project - - - - - - - - - - - - - T2-8 - Sloopmelding - - - - - - - - - - - - - T2-9 - Bestemmingsplannen - - - - - - - - - - - - - T2-10 - In deze titel niet benoemde beschikking - - - - - - - - - - - - - Subtotaal titel 2 - 1.223.147 - -980.109 - -80% - T3-1 - Horeca - € 103.906 - € 67.303 - - - € 171.210 - -€ 6.565 - -4% - T3-2 - Organiseren evementen of markten - € 156.402 - € 101.307 - - - € 257.709 - -€ 47.775 - -19% - T3-3 - Teruggaaf en restitutie - - - - - - - - - - - - - T3-4 - Prostitutiebedrijven - - - - - - - - - - - - - T3-5 - Leefmilieuverordening - - - - - - - - - - - - - T3-6 - Overige - € 54.089 - € 35.035 - - - € 89.124 - - - Subtotaal titel 3 - € 518.043 - -€ 54.340 - -10% - Totaal - € 3.589.724 - -€ 2.652.629 - -74% 
- Lokale Heffingen- Toelichting kostendekkende leges- Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd: - Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.
- De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld 02,21, 83 worden voor 100% meegenomen in het tarief.
- Voor de toe te rekenen directe ambtelijke uren is gebruik gemaakt van de personeelsbegroting van de desbetreffende afdeling(en). Daarnaast is gebruik gemaakt van de ureninschatting op basis van het aantal aanvragen en de gemiddelde behandeltijd per aanvraag.
- Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren wordt een overheadopslag meegenomen van
 - € 43,97 per persoon, per uur. - De gehanteerde omslagrente is 1,35%.
- De tarieven in de legesverordening zijn t.o.v. de tarieven 2016 zijn gestegen met het inflatiepercentage gestegen (1%).
- Voor een aantal producten zoals paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen gelden maximale tarieven die door het rijk worden vastgesteld.
- De baten zijn gebaseerd op ramingen in de huidige meerjarenbegroting 2017-2020.
- Bij de omgevingsvergunning zijn de baten gebaseerd op het gemiddelde van de geraamde leges voor de periode 2017-2021.
 
- Lokale Heffingen- Precariobelasting- Met ingang van 2017 wordt de precariobelasting, met uitzondering op die van kabels en leidingen, afgeschaft. - Afschaffing precariobelasting op kabels en leidingen 
 Minister Plasterk gaat grenzen stellen aan de precarioheffingen op kabels en leidingen door gemeenten. In een brief aan de Tweede Kamer stelt minister Plasterk dat hij in 2016 een wetsvoorstel naar de Kamer stuurt waarin wordt geregeld dat dat met ingang van 1 januari 2017 de tarieven voor precario op kabels en leidingen (nutsnetwerken) niet verder oplopen en het aantal gemeenten dat deze vorm van precario heft, niet verder stijgt.
 Het wetsvoorstel gaat uit van afschaffing, maar biedt gemeenten nog tien jaar de mogelijkheid om maximaal het op 1 januari 2016 in hun gemeente geldende tarief te hanteren. In het wetsvoorstel is na uiterlijk tien jaar is geen precarioheffing meer mogelijk op nutsnetwerken. Deze periode kan worden bekort bij een grotere hervorming/verruiming van het gemeentelijk belastinggebied.
 In het oorspronkelijke wetsvoorstel was sprake van een overgangsregeling bij afschaffing van de precariobelasting over een periode van 10 jaar, onder gelijktijdige verhoging van de macronorm OZB. Dit oorspronkelijke wetsvoorstel is als zodanig ook verwerkt in de begrotingscijfers van de precariobelasting van de afgelopen jaren.
 Voor 2017 wordt voorgesteld om het tarief van de precariobelasting op kabels en leidingen vast te stellen op het tarief van 2016 (€ 636,36 per kilometer sleuflengte).
- Lokale Heffingen- Kwijtscheldingsbeleid- Voor de meeste inwoners van onze gemeente levert het betalen van de gemeentelijke belastingen en heffingen geen probleem op. Er zijn echter ook inwoners voor wie de betaling van de gemeentelijke belastingen niet mogelijk is. Voor hen is er de mogelijkheid om een beroep te doen op de kwijtscheldingsregeling die in de gemeente wordt toegepast. - Voor twee belastingen, namelijk de afvalstoffenheffing en de rioolheffing kan kwijtschelding worden verleend, mits de aanvrager voldoet aan de wettelijk vastgestelde criteria. Vanaf 2006 geldt een regeling van automatische kwijtschelding voor de doelgroep van bijstandsgerechtigden en 65+ers (die al twee jaar kwijtschelding hebben gekregen en waarvan duidelijk is dat het inkomen de komende jaren (nagenoeg) gelijk blijft). Deze personen hoeven niet elk jaar een nieuwe aanvraag in te dienen. Steekproefsgewijs wordt de eerste groep eenmaal per drie jaar en de tweede groep eenmaal per vijf jaar gecontroleerd op wijzigingen in de financiële positie. 
- Lokale Heffingen- Woonlasten- De woonlasten zijn voor de burgers een graadmeter voor de mate van stijging of daling van de gemeentelijke lasten. De berekening van de woonlasten is gebaseerd op de onroerende-zaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Voor een goede vergelijking is in de onderstaande tabel een overzicht over meerdere jaren gemaakt. - Woonlasten - Eenpersoonshuishouden - Meerpersoonshuishouden - 2015 - 2016 - 2017 - 2015 - 2016 - 2017 - a. Onroerende zaakbelasting* - € 231,10 - € 233,95 - € 235,68 - € 231,10 - € 233,95 - € 235,68 - b. Afvalstoffenheffing - € 273,24 - € 276,72 - € 282,24 - € 334,56 - € 338,76 - € 345,48 - c. Rioolheffing - € 129,30 - € 135,48 - € 137,52 - € 129,30 - € 135,48 - € 137,52 - Totale woonlasten - € 633,64 - € 646,15 - € 655,44 - € 694,96 - € 708,19 - € 718,68 - (Cijfers OZB gebaseerd op een WOZ-waarde van, € 248.250 voor 2016 en € 260.650 voor 2017. 
 * Deze berekening geldt alleen voor eigenaren van woningen (OZB-tarief voor woningen in 2017 = 0,09042 % van de WOZ-waarde).
- Lokale Heffingen- Concept raadsbelsuit over het genomen bedrag aan overhead- De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg; - Gelet op het voorstel van het college d.d. 20 september 2016; - Besluit vast te stellen: - Het bedrag aan overhead op € 43,97 per persoon per uur. - Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente Leidschendam-Voorbrug van 8 november 2017. 
